Friday, March 6, 2009

aku Bangsa Melayu



salam kekwn.... td lynda tgk2 balik gambo masa ke KL ary tuu... tetiba ternampak gambo nieee.. masa aku ke memorial bekas2 perdana menteri kita dulu niee... heee.. lynda dah 2 kali ke memorial niee... sometime kita niee.. generasi Y niee.. kena2 laaa rajin2 menjengguk ke sana... ok apo... at least kita mengenali sejarah lagi... baru laaa kita kenal dan sedar sikit pengorbanan yang telah dibuat. serius mmg kita akan timbul kesedaran bila kesana. Aku paling touching kalau ke memorial Tun Abdul Razak... tah laaa mmg ada sesuatu yang membuat ako mengagumi insan bernama Tun Abdul Razak nie. Masa aku pergi first time dulu tuuu... aku berpeluang... memegang dan melihat sendiri buku hijau dan buku merah yang di ilhamkan oleh Tun Abdul Razak nie. Mmg terperinchi dia merancang pembangunan malaysia nie. Bayangkan laaa... semua plan or projek yang di buat oleh pegawai daerah... akan di check dan disahkan lagi oleh... perdana menteri. Dia mmg seorang yang rajin... Rajin tuu lah kunci kejayaan dia. Sehinggakan... ke nyawa dia yang terakhir masa dia dah nazak pun dia sempat lagi menulis plan malaysia yang seterusnya dan dia berkata ini untuk "BANGSA" ku... perghhh.... mmg salute spring laaa..!!!
then perdana menteri yang aku rasa nak ks salute spring lagi.. of course... Tun Dr Mahatir Mohamad. Banyak yang aku nak perkatakan mengenai dia nie... tapi next time.... yang pasti aku mengagumi dia. Anyway... aku berterima kasih juga pada Tun Hussien Onn juga kerana telah memilih beliau .... ternyata pilihan beliau tidak salah... walaupun beliau mempunyai 2 lagi calon yang tak kurang hebatnya. Tengku razali(tui kaa ejaan aku nie) ngan ghafar baba dan Dr mahathir niee.. last choice. Tapi Allah telah mengerakkan hati Tun Hussien dengan memilih beliau sehinggakan... pada pengumuman perdana menteri tuu 3x Tun berkata " berharap pilihan ini adalah tepat". Absolutely Tun, TEPAT.... alamak lebey plak aku memuji.. tokoh yang aku minat. Perdana menteri lain pun orait jugak.. masing2 ado kelebihan masing2... cuma apo yang dibukti kan oleh kedua2 bekas perdana menteri ini membuatkan aku rasa BANGGA!!!
opsss.... aku sebenarnya nak bercakap mengenai... gambo kat atas tu....
KUASA RAJA2 KITA..........
Menandatangani Perjanjian Kemerdekaan 1957......... TANPA tandatangan raja2 niee... MERDEKA hanya mimpi buat kita semua kan........ JD mengapa institusi di raja dipermainkan skg nie... ya... pelik2 yang berlaku.... aku rasa kuasa raja2 niee.. PERLU dikembalikan CUMA perlu kita tubuhkan satu badan untuk mengawal dan menasihati penggunaan kuasa raja nie... iyo laaa kita dan raja nie.. manusia jugaa.. tak lari dr kesilapan...!!! Tui tak??? Alamak aku niee bukan nya sejarahwan... untuk memperkatakan mengenai ini. Dulu aku kurang meminati sejarah... iya laaah.... aku ditanam dengan sains... tingkatan 4 dan 5 sains then masuk matrikulasi aku di tanam lagi dengan sains hayat lagi.... bukan sains tak bagus... bagus sgt... tapi ilmu nie kena seimbang...semua kita kena kaut......... skg niee.. sejarah kita kena ambil tahu untuk menjadi pedoman..... tul tak???
keysss.... nanty rajin2 lynda kongsi lagi ok muahh........
aku tetap bangsa melayu walaupun aku MIX....( melayu + cina+ patan ( pakistan + potugis) + siam + india muslim) aku ttp anak melayu ok......... muah

No comments:

Post a Comment