Sunday, July 26, 2009

CPR.. al-fatihah...

.... CPR..... Penting Lorrr.....
bila dengar mengenai CPR kita anggap semua tuu
tak ado kena mengena dengan kita.... coz bkn keluarga kita yang
kena kan... but apa bila sudah terjadi kehilangan di sebabkan oleh kejahilan
kita.... siapa yang harus di persalahkan.... jadi fikir2 kan ok..... dengan semudah
DR ABC
insyallah kita akan memberikan "harapan" untuk
yang memerlukan.................... amin.=)

salam kekwn....


Dalam semester nieee... dah 2 kes kat merbok tuuu yang melibatkan kematian coz of jantung yang terhenti.... mmg laa ajal dah sampaikan... at least kita ado usaha untuk memberikan mangsa harapan drp meratap + menangis kan... ingat wess kekwn.. mangsa yang jatuh coz jantung terhenti hanya ado 4 minit untuk di selamatkan.... selepas 4 minit otak nya akan totally berhenti berfungsi coz oksigen tak sampai dan sel2 akan mati....

kes yang pertama lynda dengar adalah arwah adeq nasrul naim yang dulu jiran lynda kat merbok tuuu. Dia baby lagi meninggal coz tercekik semasa menyusu dan jantung terhenti.. actually kes2 cam nieee mmg banyak terjadi coz kurang kesedaran dikalangan ibu2 mengenai betapa penting nya tahu cara2 rawatan pertama and awalan especailly yang melibatkan pernafasan baby nieee... dulu ingat lagi masa tengah sembang2 ngan emak mangsa tuuu ... dulu2 laaa siap offer nak ajar CPR bayi coz anak dia yang pertama tuu pun sakit jantung.. yang meninggal anak dia yang kedua...........tapi biaser laa tak di ambil serius ...

kes yang kedua arwah Mohd Yamin kawan sekuliah ku.... al- fatihah buat arwah. kehilangan dia mmg mengejutkan coz dia seorang yang rilex2 ajo... tiada tanda2 sakit ... dan tidak hisap rokok.. tub2 meninggal coz jantung terhenti.... ketika bermain badminton kat sungai jagung SP kedah. aku masa dapat berita kira jam 10 malam kata arwah yamin meninggal dunia aku macam tak percaya coz aku baru jaa sembang ngan dia ary selasa tuuu siap gelak2... dia duk puji baju pujanbi kuning aku tuu lawa... siap puji aku niee lawa laa sesuai laaaa ngan aku... but aku rasa lawak2 cam biaser jaaa... cuma yang pelik dan aku terfikir bila arwah dah tiada pada hari tuu aku boleh tgk setiap gera geri arwah drp a- z sehingga arwah keluar drp tempat paking moto. cam tak puas tgk dia... rupa2 nya tuu lahhh kali terakhir aku akan melihat arwah... apo2hal pun aku doakan arwah mohd yamin berada bersama2 owg2 yang beriman..

yang menjadi isunya kat sini.... masa kat bilik forensik mayat aku berkesempatan msk ke bilik mayat dan melihat mayat arwah... then aku sempat bersembang2 ngan Doktor yang bertugas malam tuu actually arwah meninggal because of what. then doktor tuu pun ambik tangan arwah then dia tunjuk kan jari2 n kuku2 arwah yang kebiru2an tanda kurang oksigen.... dia kata kemungkinan besar jantung..... then doktor kata kalau masa awal2 tuu ado owg yang apply cpr pada arwah... insyallah masih ado harapan mangsa akan dapat diselamatkan...

so kat sini... betapa penting nya at least kita semua tahu mengenai CPR niee... paling kurang kita tahu bukan untuk owg luar kita fikir lah pada ahli keluarga kita kan. tak kan setakat nak menangis then angkat tepon call 999....process tuu dah ambik berapa lama dahh kan.... coz macam lynda kata tadi laaaaaa mangsa yang terhenti pernafasan punya masa 4 minit saja as golden time untuk dipulihkan pernafasan.

apo lagi... kawan2 sefakulti ku..... or kawa2 yang lain.... jgn fikir asyik nak anjurkan event2 academic cam dalam silibus ajo.... ilmu2 nak hidup pun perlu.. cam CPR nieee.. bukan perlu masa yang panjang pun nak blaja..... hanya perlukan sedikit teknik semudah DR ABC.. kita akan dapat memberikan harapan kepada owg di sekitar kita...............

so.. kawan2 fikir2 kan... insyallah sesiapa yang ingin berkongsi ilmu.... lynda sudi berkongsi ok.... tak pandai cuma kita berkongsi ok dengan ilmu yang tak seberapa nie ok....

cewah panjang plak lynda menaip nie....

apo2hal... al- fatihah buat kedua2 insan yang Allah SWT sayangi tuuu.. al- fatihah...

wiz luv
lynndaz =)

No comments:

Post a Comment