Wednesday, December 2, 2009

Kisah seorang budak bernama fatehah

Hrmmm.... kat cni aku nak abadikan seorang kanak2 yang bernama Fatehah bt Rozain. Hidup nya yang penuh liku2 hidup krn sikap manusia yang tamak dan tak memikirkan tentang kemanusian... tah laa aku tak pandai nak berbicara........ mengenai ini.... selagi seseorang tuu bernama "manusia"... it's so complicated untuk dihuraikan......
Pertama kali aku mengenai kanak2 niee... tahun 2005... ketika itu aku sedang menjalani semester pendek di uitm shah alam.... ingat lagi masa tuu 1 mei 2005... niat di hati aku nak balik ke perlis tapi tiket bas dah abis... jadi aku mengambil keputusan nak balik ke sekinchan selangor... then disana aku aku berkesempatan untuk melawat keluarga yang sedang berjuang untuk hidup... dengan menumpang di tanah orang..duduk di dalam sebuah pondok atas sumbangan ikhsan... tuan tanah...mmg daif... semasa itu... mereka masih 2 beradik.. fatehah n falaq.......... !!! Malahan atuk dan nenek nya ado di kg yang sama... arhhh.. susah aku nak huraikan.... tapi biarlah.....
then, balik ajer ke perlis aku memceritakan peristiwa yang aku tgk kepada keluarga aku.... so kami mengambil kata putus untuk membantu keluarga niee... setakat kemampuan kami...siapalah kami... yang masing2 masih dalam berjuang untuk mencapai apa yang dikatakan kehiduapan..... tapi Allah tahu apa niat kita....
then.... kami masih keep in touch selepas itu.... then pada tahun 2006/07... masa konvocation aku... aku berpeluang sekali lagi... untuk melawat keluaraga ini.... masa nie mereka dah bertambah keluarga menjadi 5 orang....... thanks rezeki Allah berikan.... masa aku pergi dengan my best friend mohd noor... on da way nak balik ke perlis... selepas konvo kat uitm shah alam.... kami singgah sebentar di sana.... masa ini hidup mereka sekeluarga terus di himpit kesengsaraan... masa nie ayah fatehah niee di msk kan ke dalam penjara kerana memukul orang.... tah laaa susah nak cakap... bayangkan seorang ibu yang tiada punca pendapatan + menumpang di tanah orang terpaksa mencari makan untuk menyuap 3 mulut kecil yang tidak lagi mengerti apo itu erti hidup... ayah nya pula di fitnah orang kot kalau tak silap coz terlampau mendengar kata2 orang kg yang sentiasa mempunyai niat untuk payah melihat kejayaan orang lain........... yang aku nampak masa bersembang dengan mak fatehah ini hanya tangisan.... mengenangkan nasib mereka.... aku pun sempat menghulurkan setakat yang aku mampu... nasib baik masa tuu aku dah bekerja....... so alhamdulilah aku mampu untuk berkongsi rezeki yang Allah berikan......
Then... we are still keep in touch perlis--> selangor... sehingga lah pada suatu hari aku mendapat sms drp ayah fatehah nie... yang menyatakan bahawa mak fatehah nie... sakit teruk n doctor pun tidak tahu apakah sakitnya.... rupa2nya mak fatehah nie telah di santau oleh mak tiri ayah nya... that mean nenek fatehah.... so pity....( aku pun susah nak kata ya.. but menurut ayah fatehah nieee cam tuu lah)..... until lah... aku mendapat sms kata mak fatehah nie meninggal dunia......... Ya Allah kesian nya keluarga nie.. begitu berat tanggungan keluarga nie.... dalam masa 2 minggu.... kesantauan tuuu menyerang.. Allah maha mengasihi dia mengambil kembali hamba yang teraniaya itu......... al-fatihah........
Jadi Kami sekeluarga mengambil kata putus untuk balik ke Sekinchan selangor...nasib baik masa tuu rezeki arwah lahh aku n adik2 cuti akhir semester....mak pula ambil cuti... selama seminggu kami disana..... pergi ke sana kehidupan keluarga nie semakin teruk sehingga kan duduk dalam pondok yang boleh aku definasikan macam TERUK sgt... tak ado lantai.... tepi pantai tersisih drp orang lain.... kalau nak buang air besar pun korek lubang n kambus kembali.... hidup bersama2 ANJING yang banyak. kira nya fatehah n adeq2 nya nieee... berkawan2 n bermain2 ngan anjing2.. nieee... ingat lagi aku pie suatu pagi tuu nak mandikan adeq nyaaa... kak chick n anas anak paling kecik... tempat mandi diorang tuulah tmpt anjing berkubang... astafirullahalazim.. tapi aku layan ajo laaaaaaaaa.................
aku mengerti keluarga ini... perlukan bantuan..mak aku ajak ke perlis untuk tinggal bersama2 kami di perlis... coz alhamdulliah arwah ayah aku mendiri kan 2 biji rumah yang bolehlah untuk dihuni tapi ayah fatehah nieee..... menolak konon nya nak melaksanakan wasiat arwah mak fatehah nieeeee....!!! tapi mampukah seorang ayah yang bertanggung jawab memelihara 4 orang anak2 yang masih kecil berumur 8-1 tahun... dengan tiada tempat yang sempurna tiada sumber pendapatan..... susah sekali... jadi aku n keluarga mengambil kata putus untuk mengambil anak arwah rozain yang paling besar fatehah... untuk di bawa ke perlis dan menyekolahkan nya.... dengan perjanjian sampai fatehah abih sekolah menengah... then akan di serahkan kembali kepada keluarga nya.... dengan niat fatehah yang paling besar dapat membela nasib ayah n adik2 nyaaa.............. adik lelakinya mak aku tolong msk kan ke rumah anak2 yatim yang hanya 1 km dr rumah keluarga itu.....then lagi 2 di bawah tanggungan ayahnya.........
so, bermula lah kehidupan.....fatehah dengan kami.........pelbagai2 lah... yang berlaku bukan senang nak mengadaptasikan diri dengan seorang budak kecil dalam rumah kami nie... iyo laaaa adeq aku paling kecil pun dah 20 tahun.... tapi tak apo slow2.... until lah bulan 10 2009, kami mendapat tahu ... ayah n adek nya akak chik yang no 3 mati dalam satu kemalangan di kuala selangor, selangor... targisnyaaa........... tapi kali nie aku tak dapat nak pie melawat coz.... masa tuu aku bz dengan final exam....... bermakna nya fatehah sekarang kehilangan 3 orang yang paling penting dalam hidupnya mak , ayah n adeq perempuan nya. adeq nya lagi 2 orang keluarga maknya di johor dah ambil.... dan sekarangnya... mereka asyik beriya2 nak mengambil fatehah pula... yang menjadi persoalan nya skg.. kenapa tidak dulu....masa mereka merempat susahkan... tapi tak apo hanya Allah yang tahu niat mereka..........amin.
Sekarang setelah kata sepakat telah diambil pada 12.12.09 fatehah akan diserahkan kembali kepada keluarga sebelah mak nyaaaa.......... fatehah macam tidak mahu pergi ke johor tapi aper yang dia mengerti mengenai erti hidup nieee.....!!! Aku selalu kata dekat fatehah nieee... "hang kena kuat jgn manjer2... hidup nie bukan sesenang yang disangka"... aku pun susah maaaaaa masa umur2 ko nieee........
apo2hal..............
good luck pada ko fatehah... teruskan dengan hidup ko... nenek,mak long, pak ngah,pak lang n mak su doakan.... semoga ko akan sukses hidup ko ok....
amin.......................................

No comments:

Post a Comment